YOUTUBE FB

Arkisto aiheelle ‘Yleistä’

Somppi TL. Non-Thyroidal Illness Syndrome in Patients Exposed to Indoor Air Dampness Microbiota Treated Successfully with Triiodothyronine. Front Immunol. 2017 Aug 7; 8:919. doi: 10.3389/fimmu.2017.00919. eCollection 2017.

Frontiers Immunology -lehdessä julkaistiin elokuussa vuonna 2017 artikkeli, jossa osoitettiin pitkäaikaisen homealtistuksen ja kosteusvauriomikrobien aiheuttavan kudostason kilpirauhashormonien vajausta. Kirjallisuudessa on paljon viitteitä siitä, että pitkäaikainen altistuminen kosteusvauriomikrobeille aiheuttaa monisairastavuutta, joista yksi on ns. ”Kudostason kilpirauhashormonien vajaus -oireyhtymä” eli Non-thyroidal illness syndroma (NTIS). Kyseisessä tutkimuksessa raportoitiin yhdeksän, pitkäaikaisesti homeelle altistuneen potilaan sairaushistoria ja toipuminen.  Kyseisillä potilailla oli mm. kroonista väsymystä, kognitiivisten toimintojen häiriöitä sekä erilaisia kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, Thyroxin -hoidosta huolimatta.

Altistuminen kosteusvaurioituneissa rakennuksissa esiintyville VOC-yhdisteille (volatile organic compounds), kuten myrkyllisten sienien aineenvaihduntatuotteille ja homeperäisille, tulehdusta aiheuttaville yhdisteille, voivat tutkimusten mukaan johtaa useiden hormonien, kuten aktiivisen T3-hormonin kudostason puutoksiin. 1970-luvulta lähtien synteettinen esihormoni eli levotyroksiini (LT4, Suomessa Thyroxin) on ollut yleisin kilpirauhashormonien korvaushoidossa yksinään (monoterapiana) määrätty kilpirauhashormoni. On oletettu, että kudostasolla T4-hormonin muuntuminen T3-hormoniksi riittää kattamaan kudos-/elintasolla aktiivisen kilpirauhashormonin tarpeen. On kuitenkin näyttöä siitä, ettei tämä oletus päde kaikkiin potilaisiin, etenkään jos potilas on altistunut pitkäaikaisesti sisäilman homeille ja homemyrkyille.

Kyseinen tutkimusraportti kuvaa yhdeksän NTIS-potilaan menestyksekästä hoitoa T3-pohjaisella kilpirauhashormonilääkityksellä. Hoito perustui potilaiden tarkkaan haastatteluun, kliiniseen seurantaan sekä laboratoriotutkimuksiin, joihin sisältyivät mm. seerumin vapaa T3 (T3V), käänteinen T3 (rT3), tyreotropiini (TSH), vapaa T4 (T4V), kortisoli sekä dehydroepiandrosteroni (DHEA). T3V/rT3 -suhde laskettiin, jolla pystytään osoittamaan aktiivisen T3-hormonin ja inaktiivisen/jarruttavan T3 -hormonin välistä suhdetta eli sitä, kuinka paljon kudostasolla on käytettävissä aktiivista T3-hormonia. Normaalissa tilanteessa vapaata T3:a (T3V) tulee olla 2 – 2.5 kertaa enemmän kuin inaktiivista T3:a (rT3, reversed-T3). Lisäksi joidenkin potilaiden lisämunuaisen kuorikerroksen hormonituotantoa tuettiin hydrokortisonilla ja DHEA:lla. Kaikki potilaat saivat myös ruokavalio- ja ravintolisäohjeistuksen. Hoidon aikana kaikkien yhdeksän potilaan kohdalla kaikissa oirekategorioissa tapahtui selvää muutosta parempaan. Niiden potilaiden kohdalla, joille jäi lieviä oireita T3-terapian aikana, altistuivat työpaikoillaan edelleen homeelle. Neljä potilasta oli ollut Thyroxin hoidon aikana pitkään sairauslomalla työkyvyttömyyden vuoksi. T3-pohjaisen hormonihoidon ja muun tukihoidon aikana kaikki potilaat pystyivät palaamaan töihin ns. ”terveisiin” rakennuksiin. Homealtistuneilla NTIS -potilaiden kohdalla on huomioitava, että myös ruoan mukana tulevien homemyrkkyjen välttäminen on tärkeää.

Geneettisesti heikommin toimivan DIO2 entsyymitoiminnan huomioiminen (mm. seleenin puutos) sekä DIO2:n toimintahäiriöiden selvittäminen (DIO2 -geenitesti) on myös tärkeää, koska kyseisen entsyymin toiminta vastaa ”ei-aktiivisen” T4:n muuntamisesta aktiiviseksi T3-hormoniksi. DIO2:n toiminnan vajaus vaikuttaa oleellisesti NTIS:n kehittymiselle, joka voidaan menestyksekkäästi hoitaa nimenomaan T3- hormonilääkityksellä, koska siten DIO2:n toiminnanvajaus voidaan ohittaa.

Somppi TL. Non-Thyroidal Illness Syndrome in Patients Exposed to Indoor Air Dampness Microbiota Treated Successfully with Triiodothyronine. Front Immunol. 2017 Aug 7; 8:919. doi: 10.3389/fimmu.2017.00919. eCollection 2017.

 

Hyvinvoiva Eskari ja kouluikäinen – eväät hyvään oloon ja oppimiseen

Kaiken kasvun ja optimaalisen kehityksen taustalla on optimaalinen ravinto. Äidin rintamaito on optimaalista kasvavan lapsen kehitykselle ja kasvulle. Äidin rintamaidossa myös rasvakoostumus on ihanteellinen. Se sisältää runsaasti mm. tyydyttynyttä rasvaa.

Keskushermostomme tarvitsee kehittyäkseen ja pysyäkseen terveenä myös näitä luonnollisia tyydyttyneitä maitorasvoja. Kehollemme on optimaalista saada ravinnon rasva mahdollisimman luonnollisessa muodossa, jossa rasvahappokoostumusta ei ole muutettu. Ruoan vähärasvaisuuden terveellisyydestä ollaan tänä päivänä montaa mieltä.

Lapsen kasvu ja kehitys vaatii monipuolista ruokavaliota ja riittävästi luonnollista rasvaa. Kehomme tarvitsee sekä kovaa että pehmeää rasvaa. Kovaa rasvaa on voissa ja pehmeää rasvaa on kalassa ja kasviöljyistä pehmeää rasvaa on mm. oliiviöljyssä. Voissa on paljon myös tärkeää A- ja D -vitamiinia, lesitiiniä sekä sydämelle erityisen tärkeää seleeniä. Lisäksi voi sisältää K2-vitamiinia, jolla on todettu valtimonkovettumatautia ehkäisevä vaikutus.

Hyvät rasvat ehkäisevät tulehduksia

Kasviöljyt, kuten rypsiöljy sisältää paljon tyydyttymättömiä, omega6-rasvahappoja, kun taas kalasta saatava öljy sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja. Kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy on tulehdusta ehkäisevä rasva sen sisältämien polyfenolien vuoksi.

Terveydellemme merkityksellistä on lisätä omega3-rasvahappojen saantia omega6-rasvahappojen sijaan. Näin voimme selkeästi vaikuttaa kansansairauksiemme takana piilevään matala-asteiseen krooniseen tulehdukseen.

Paras ja tärkein omega3-rasvahappojen lähde on rasvainen kala. Kalasta saatavien välttämättömien omega3-rasvojen saanti on yksi merkityksellisimpiä asioista mm. oppimis- ja keskittymiskyvyn kannalta. Omega3-rasvahapot ovat yksi tärkeimmistä tekijöistä myös aivojemme kehitykselle.

Kalaöljyvalmisteet ovat yksi keino turvata päivittäinen omega3-rasvahappojen saanti. Kalasta sekä rasvaisista maitotaloustuotteista saamme tärkeää luonnollista D-vitamiinia.

Ruokavalion ja sairauksien yhteydet

Lasten allergiat, astma ja diabetes sekä ylipaino lisääntyvät yhtäaikaisesti runsaasti sokeria sisältävien ruoka-aineiden kulutuksen kanssa. Ylimääräinen rasvakudos on niin aikuisilla kuin lapsillakin merkittävä kehon tulehdusta aiheuttava ja lisäävä tekijä, mikä altistaa erilaisille sairauksille. Tänä päivänä tiedetään, että lähes kaikkien sairauksien taustalla on krooninen hitaasti etenevä tulehdustila, mikä voi alkaa jo lapsena.

Lasten ylipaino kasvava ongelma

Lasten ylipainon ehkäiseminen on yksi tärkeimpiä kansanterveydellisiä tavoitteita. Aterian normaalirasvaisuus edistää kylläisyyden tunnetta hilliten liiallista syömistä. Lisäksi ruoan sisältämä luonnonmukainen rasva hillitsee liiallista verensokerin nousua.

Sokeripitoisen ruoan aiheuttama nopea verensokerin nousu saa aikaan aterian jälkeen vastaavasti nopean verensokerin laskun, mikä aiheuttaa väsymystä ja keskittymis- ja oppimisvaikeuksia. Näin ollen verensokerin hallinta on avain hyvään oloon ja normaalipainoisena pysymiseen. Normaalirasvaista maitoa juovat koululaiset ovat vähärasvaista maitoa juoviin verrattuna hoikempia ja terveempiä mm. allergioiden osalta.

Ylipainon ehkäisy alkaa aamiaisesta

Elimistössä sokeristuvien ruokien, kuten murojen ja sokerimyslin sijaan lapsen aamiaiseen tulisi kuulua esimerkiksi normaalirasvaisia maitotaloustuotteita kuten normaalirasvaista jogurttia tai rahkaa, joka voidaan maustaa suomalaisilla marjoilla ja marjarouheilla. Nälkä pysyy varmasti poissa pidempään ja keskittymiskykyä riittää lounaaseen asti.

Sokerin ja makean himo koulupäivän aikana kertoo liian kevyestä, sokerisoivasta ja/tai vähärasvaisesta aamiaisesta. Sokeroitujen täysmehujen sijaan juomaksi parasta on vesi tai esimerkiksi vastapuristetun hedelmän mehu, jonka kuidut hillitsevät verensokerin nousua. Makeat, sokeripitoiset mehut ja virvoitusjuomat sekä makeiset ovat varma keino saada aikaan ylipainoinen lapsi. Monet koulut ovatkin kieltäneet virvoitusjuoma- ja karkkiautomaatit kouluista.

Koululaisen ravitsemuksen pääperiaatteet

Verensokerin hallinta on avain lapsen optimaaliselle keskittymiskyvylle. Tämän mahdollistaa päivän jokaisella aterialla riittävä luonnollisten rasvojen ja kuitujen saanti kasvisten, hedelmien ja marjojen muodossa. Liiallisen tärkkelyspohjaisen hiilihydraatin vähentäminen auttaa verensokerin tasapainottamisessa.

Liikunnallisesti aktiivinen koululainen tarvitsee enemmän hiilihydraattia kuin vähemmän liikunnallisesti aktiivinen. Hiilihydraattipainotteinen ruokavalio ei kuitenkaan sovi kaikille aiheuttaen esimerkiksi vatsakipuja ja ilmavaivoja, sekä ylipainon kertymistä. Huomio tulisi tällöin kohdistaa sokeristuvien ruoka-aineiden, piilosokerin sekä liiallisen tärkkelyksen välttämiseen. Lapsen keho kertoo kyllä ruokavalion sopivuuden, jos maltamme kuunnella sitä.

Taija Somppi, Yleis- ja verisuonikirurgi, fysioterapeutti, ravintoasiantuntija
Jani Somppi, Liikuntafysiologi LitM, osteopaatti D.O., ravintoasiantuntija

Eikö paino tipu? Aivosumua? Väsyttääkö? Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Tuhannet suomalaiset kamppailevat ylipainonsa kanssa ja asettavat tavoitteita kesäkuntoon saamiseksi. Miksi huippuohjeista, tiukasta ruokavalio-ohjeistuksesta huolimatta osalla paino ei tipu? Aivosumu ja väsymys hidastuttaa menoa. Onko syy asenteessa? Useimmilla syy on yksinkertainen: kilpirauhasen vajaatoiminta.

Lihavuuden ja ylipainon karistamisesta tiedämme tänä päivänä paljon. Aiemmin vallalla ollut ns. ”puhdas” kaloriajattelu, syö vähemmän, kuluta enemmän on tarkentumassa.

Markkinoilla on saatavilla laadukkaita kirjoja mm. hormoniaineenvaihdunnasta esim. Kaisa Jaakkolan kirjojen kautta. Painon tiputtaminen on yleensä kohtuullisen helppoa, mutta kuinka tehdä se terveellisesti ilman, että tulevaisuudessa altistaa kehonsa monille eri sairauksille onkin toinen kysymys.

Miksi paino ei tipu?

Klinikallamme kohtaamme päivittäin monisairaita asiakkaita. Osa heistä on myös hyvin ylipainoisia. Lähes 100 % heistä on yrittänyt tiputtaa painoaan useita kertoja. Vain aniharvan asiakkaan kohdalla on lähestymistapa ollut kokonaisvaltainen.

On mahtavaa, että mediassa on rohkaisevia ja motivoivia ohjelmia huippuvalmentajien innoittamina esim. Jutta ja puolen vuoden superdieetti. Usein haasteet ilmenevätkin ns. kuurin tai dieetin jälkeen.

Onko elimistö herkistynyt dieetin aikana siten, ettei jatkossa mm. väsymyksen, hidastuneen perusaineenvaihdunnan, lisämunuaisen uupumisen, aivosumun tai lisääntyneen kehon kudoshappamuuden vuoksi ole helppoa tai mahdollista jatkaa enää tavoitteellista kehon kiinteyttämistä? Mistä tietää, että kehoa kiinteyttävä ohjeistus on oikea?

Yksinkertaisesti olotila on energinen, nukut paremmin, mielesi on rauhallinen, keho kiinteytyy tasaisesti, jaksat treenata, makean ja roskaruoan himo katoaa, ihosi kaunistuu, voit kaikenkaikkiaan paremmin. Osittain, mutta vain osittain, pelkkä painon putoaminen on yksilöllistä.

Miksi paino joillakin ei tipu? Useimmat asiakkaat eivät yksinkertaisesti ole noudattaneet annettuja ohjeita. Mikä siis on vikana, jos käytössäsi on huippuvalmentaja ja noudatat pilkun tarkasti ruokavaliota, harjoittelet kellontarkasti liikuntaohjelmaasi, et hillu vaan lepäät kunnolla ja keskityt täysin annettuihin ohjeisiin?

Kilpirauhasen toimintahäiriö usein taustalla

Useimmilta asiakkailla yleensä löytyy jokin kilpirauhasen toimintahäiriö. Tyypillinen häiriö, kilpirauhasen vajaatoiminta on erittäin yleinen, niin ylipainoisten, kuin fyysisesti hyvässä kunnossa olevien keskuudessa. Sýyt kilpirauhasen vajaatoimintaan ovat monisyiset, mutta tärkeimmät ovat perimä ja ruokavalio.

Moni suomalainen ylipainoinen jättäisi dieetillään aamupuuron ja ruisleivän ottamatta, jos tietäisi suomalaisten viljojen provosoivan kilpirauhasen vajaatoiminnan kehittymistä. Samoin kaikki soijavalmisteet soijalesitiiniä lukuunottamatta provosoivat kilpirauhasen toimintahäiriöille. Kun samanaikaisesti noudatetaan vähärasvaista ruokavaliota ja käytetään margariineja, aikaansaadaan kilpirauhasen toiminnalle tärkeiden A- ja D-vitamiinin puutos.

Voi on paras seleenin sekä hyvä A-vitamiinin lähde. Voin käyttö suojaa kilpirauhasta, ylintä rasva-aineenvaihduntaan vaikuttavaa rauhasta. Voiko siis olla niin, että voi ei olekaan pelkkää kaloreita?Kyllä, voi on yksi parhaita rasvoja painon pudotuksen kannalta. Joka toista väittää ei tiedä mistä puhuu.

Voi, neitsytoliiviöljy ja neitsytkookosöljy perusrasvat

Sosiaalisen median myötä kaikki tieto on yhä nopeammin ja laajemmin kaikkien saatavilla. Siitä huolimatta on harmillista, surullistakin havaita edelleen ilmenevä rasvoihin liittyvä tietämättömyys.

Rasvoja tulee käyttää monipuolisesti: suosittelen kaikille voita, neitsytoliiviöljyä ja neitsytkookosöljyä perusrasvoiksi. On tärkeää ymmärtää, että rasvat ovat yksi tärkeä tekijä kylläisyyden aikaansaamiseksi. Makean himo on rasvan puutetta.

Kehotan kaikkia painonsa kanssa kamppailevia selvittämään itseltään kilpirauhasarvot. Se ei ole autuaaksi tekevä avain kiinteään kehoon, mutta merkittävä ja selventävä pohjatieto terveelliselle, tehokkaalle ja pysyvälle kiinteytymiselle sekä energiselle keholle.

Olemme todellakin sitä, mitä syömme tai jopa syömme sitä, mitä olemme.

Jani Somppi
Liikuntafysiologi, LitM, LO
Osteopaatti D.O.

TIME-lehti: Rasvasota on voitettu, syö voita!

timeeatbutter

TIME-lehden artikkelin mukaan vanha rasvateoria on osoittautunut  lopullisesti vääräksi. Jokaisen tulisi turvata päivittäin riittävä rasvan ja  kolesterolin saanti välttääkseen kehoa näivettymästä.

Tiedämme aukottomasti,  että liian alhaiset kolesterolitasot heikentävät  terveyttäsi.

Parantavat rasvat

Monipuolinen luonnollisten rasvojen nauttiminen edistää sydänterveyttä. Kalanrasvat ovat tärkein sydämen terveyttä edistävä rasva. Koska vain harva suomalainen syö rasvaista kalaa riittävästi, on helpoin ja turvallisin tapa turvata välttämättömien omega3-rasvahappojen saanti nauttia kalaöljyä.

On tärkeää ymmärtää myös, että luonnolliset rasvat kuten neitsytoliiviöljy aterian yhteydessä tasapainottavat, hillitsevät, maltillistavat verensokerin nousuja. Tällä on suora positiivinen vaikutus mm. insuliinin hallintaan sekä sydämen ja verenkiertoelimistön toimintaan. Voi on tärkein seleenin lähde ja vastaavasti seleeni yksi tärkeimpiä mineraaleja sydämen toiminnalle.

Mikä on kolesterolin ja sydänterveyden yhteys?

Yleisesti vallalla oleva ajatus on, että ”rasva ja kolesteroli tukkivat verisuonen aiheuttaen sydäninfarktin” on jo pitkään tiedetty vääräksi tulkinnaksi. Hiljattain myös TIME-lehdessä otettiin asiaan kantaa. Kuinka moni terveyskeskuslääkäri tietää ja haluaa ymmärtää tämän? USA:ssa kolesterolilääkepurkissa ei saa olla enää tekstiä, että lääke ehkäisisi sydäntautia.

Sydän- ja verisuonikirurgit tietävät ns. ateroomaplakin olevan pitkälti kalkkia eikä kolesterolia. Miksi kalsium sitten kertyy verisuoniin? Kalsiumin aineenvaihduntaa säätelee pitkälti kilpirauhanen. Kilpirauhasen toimintahäiriöissä sekä elimistön alhaisen D-vitamiinipitoisuuden aikana kalsium ei imeydy luustoon.

Viljatuotteet sekä vähärasvainen ruokavalio ja rasvattomat maitotaloustuotteet ovat yksi tekijä kilpirauhasen toimintahäiriöissä. Klinikkamme asiakkaiden D-vitamiinipitoisuutta selvitettäessä yli 90 % kärsii D-vitamiinin puutteesta. Miksi? Useimmat heistä ovat käyttäneet erilaisia ”kolesterolin alentajia, kuten statiineja ja margariineja”, mitkä aiheuttavat D- ja A-vitamiinin puutoksen elimistössä. Sydämen terveys ei ole siis kiinni kolesterolista.

Mies: käytä Beceliä, alenna kolesterolia ja samalla sukupuolista kyvykkyyttäsi

Useimmille miehille tärkeä identiteetin ja miehisyyden merkki on normaalierektio. Iän myötä prosentuaalisesti samassa suhteessa heikentyvä erektio heikkenee entisestään kolesterolilääkkeiden ja margariinien käytöllä sekä samanaikaisella nopeasti sokerisoituvien hiilihydraattien käytöllä.

Useimmat miesasiakkaat ovat suorastaan järkyttyneitä, kun he ”sydänterveyttä huomioidessaan” käyttäessään statiineja ja margariineja ym. kolesterolia alentavia terveysruokia ovat tiedostamattaan altistaneet itsensä erektiohäiriöille. 100 % näistä asiakkaista siirtyy välittömästi asian kuullessaan takaisin voin käyttöön ja vaimot … kiittävät. Beceleillä ja Benecoleilla ym. margariineilla rasvataan tämän jälkeen enintään viemäreitä.

Kolesteroli edistää kasvua ja sydämenterveyttä

Aiheuttaisiko äidin rintamaito, joka on tunnetusti hyvin kolesterolipitoista, vauvalle sydänkohtauksen? Missä vaiheessa kasvuikäisen elimistön fysiologia muuttuu siten, että elimistömme luonnollinen ja tärkeä aine muuttuu sairastuttavaksi? Sydän rakastaa rasvaa. On käsittämätöntä, että tänä päivänä kaiken tiedon ollessa kaikkien ja lääkäreidenkin saatavilla, lääkkeelliset hoitokäytännöt muuttuvat niin hitaasti.

Potilasesimerkki, Erkki 65 v (nimi muutettu)

”Asiakkaan kolesteroli arvot olivat 6,8 ja hänelle määrättiin kolesterolilääkitys 10 v sitten. Erkiltä ei kyselty mitään hänen ruokavaliostaan, elintavoistaan eikä kolesteroliarvoja käyty tarkemmin läpi. Asiakkaan HDL oli melkein 2,8, TG 0,7 ja LDL 3,3. Arvot olivat suorastaan loistavat. Erkki jatkoi normaalisti eteenpäin, söi paljon leipää, käytti margariinia, valkoista sokeria, rasvatonta maitoa ja suosi yleisesti vähärasvaista, hiilihydraattipainotteista ruokavaliota. Erkki sai sydäninfarktin 1.7.2012.

Hoitavien lääkärien ohje oli, että kolesterolilääkitys oli liian pieni, joten se tulisi nyt tuplata. Lisäksi päälle laitettiin verenpaine- ja veren hyytymiseen vaikuttava lääkitys. Jalkasärkyihin määrättiin lihasrelaksanttia Sirdaludia (kolmiolääke).

Erkki hakeutui vaimonsa kehotuksesta vastaanotollemme. Verikoetuloksissa todettiin mm. korkeat homokysteiinitasot sekä hyvin alhaiset D- ja A-vitamiini- sekä seleenitasot. Lisäksi Erkillä todettiin aiemmin diagnosoimaton subkliininen eli lievä, hoitoa vaativa kilpirauhasen vajaatoiminta. Näitä sydämen terveydelle merkittäviä arvoja ja asioita ei aiemmin ollut tutkittu missään vaiheessa kolesterolilääkityksen ollessa päällä.

Muutaman kuukauden hiilihydraattitietoisen, luonnollisilla rasvoilla tasapainotetun ruokavalion sekä kohdennettujen ravintolisien myötä Erkin vointi alkoi kohentua. 10 vuoteen 3 lääkkeetöntä kuukautta uusien ravinto-ohjeiden myötä kohensivat niin psyykkistä kuin fyysistäkin kuntoa. Makuukammari aktivoitui uudelleen 8 vuoden tauon jälkeen. Hymyn määrää ei voi kuvailla. Tällä hetkellä Erkki voi hyvin. Hän ei nauti viljoja laisinkaan, liikkuu säännöllisesti, veriarvot ovat kunnossa ja vyötärö on pienentynyt 120 cm:stä 97 cm:iin. Kuluja Erkille aiheutui eniten vaatekaapin uusimisesta.”

Tämä potilasesimerkki on jaettu tässä blogissa asiakkaan pyynnöstä, ”kohtalotovereita auttamaan” Erkin sanoja lainatakseni.

Kysynkin loppuun liikuntafysiologina avoimesti, milloin suomalaiset ravitsemusterapeutit ja lääkärit, THL mukaan lukien alkavat ajatella omilla aivoillaan? Tietoa on kaikkien saatavilla.

Kuinka paljon yhteiskunta säästäisi, jos yksioikoisen lääkkeiden määräämisen sekä keinotekoisen kolesteroliarvojen laskemisen sijaan avoimesti potilaille annettaisiin toimivia, luonnollisia ruokavalio-ohjeita? Se todella olisi terveyskeskusten nimenmukaista terveydenhoitoa. Tällä hetkellä tätä tietoa välittävät vain valistuneet Funktionaalisen lääketieteen asiantuntijat.

Jani Somppi
Liikuntafysiologi, LitM, LO
Osteopaatti D.O.
Fispen ry:n jäsen