YOUTUBE FB Instagram

Väsyttääkö? B6- ja B12-vitamiinit voivat auttaa.

Väsymys, ärtyneisyys ja masentuneisuus ovat yleisiä B-vitamiinien ja erityisesti B6-vitamiinin puutosoireita. B6-vitamiinista tunnetaan kolme aktiivista muotoa: pyridoksiini, pyridoksaali ja pyridoksamiini. Pyridoksiini osallistuu energian tuotantoon ja yli sataan entsyymireaktioon soluissa. Näistä tärkeimpiä ovat aminohappojen aineenvaihdunta ja energian ja hermojen välittäjäaineiden tuotanto. Pyridoksiinin puutos vaikuttaa merkittävästi aminohappojen aineenvaihduntaan ja sen tarve lisääntyy proteiinin saannin kasvaessa.

Pyridoksiinin on todettu estävän verihiutaleiden kokkaroitumista, eli se vaikuttaa ennaltaehkäisevästi verisuonitukosten muodostumiseen. Lisäksi se säätelee sokeriaineenvaihduntaa ja punasolujen muodostusta. B6-vitamiini on tärkeä myös aminohappo tryptofaanin metaboliassa. Hyviä pyridoksiinin lähteitä ovat kala, sisäelimet, munankeltuainen, liha, maitovalmisteet, palkokasvit sekä vihreät vihannekset.

Useimmissa B6-vitamiinivalmisteissa käytetty vitamiinimuoto on pyridoksiini-hydrokloridi, jonka keho muuttaa maksassa aktiiviseksi pyridoksaali-5-fosfaatiksi (P-5-P). Tämä on niin sanottu B6-vitamiinin aktiivinen muoto, jota on saatavana myös ravintolisänä.

B12-vitamiinia eli kobalamiinia tarvitaan muun muassa aivojen, hermojen ja veren puna- ja valkosolujen kehittymiseen ja normaaliin toimintaan. B12-vitamiini edistää hermoston ja aivojen normaalia toimintaa sekä vähentää väsymystä. B12-vitamiinia saadaan runsaasti sisäelimistä, lihasta, kalasta, kananmunista ja maitotuotteista. B12-vitamiinin puutos voi johtua vitamiinin imeytymishäiriöstä tai pitkään jatkuneesta tiukasta kasvisruokavaliosta ilman B12-vitamiinilisää. Myös ikääntyneillä on havaittu B12-vitamiinin puutetta. B12-vitamiinin puutosoireita ovat keskittymiskyvyn ongelmat, uupumus, aivosumu, aloitekyvyttömyys, raajojen pistely ja puutuminen, pernisiöösi anemia, muisti- ja unihäiriöt. Ihmisen solut tarvitsevat B12-vitamiinia ja foolihappoa nukleiinihappojen (DNA:n) valmistamisessa. B12-vitamiinia on vain eläinperäisessä ruoassa.

Kiinnostuitko? Lue lisää kirjastamme: Parantavat hormonit.

Jani Somppi

Liikuntafysiologi LitM, Liikunnanohjaaja LO
Osteopaatti D.O.
Amplia Klinikka


Tuntuuko, että käyt ylikierroksilla? Onko sinun vaikea keskittyä?

Moni kärsii tänä päivänä keskittymiskyvyn haasteista tai heikosta yöunesta. Syy voi löytyä alentuneesta GABA:n määrästä kehossasi. Gamma-aminovoihappo (GABA) rauhoittaa hermostoa. GABA on aivojen tärkein liiallista aktiivisuutta hillitsevä välittäjäaine, jota muodostuu keskushermostossa aminohappo glutamiinista B6-vitamiinin avulla.
GABA:a ja sen vaikutusta mielialoihin ja psyykkiseen terveyteen on tutkittu jo useita vuosikymmeniä. Jo 90-luvulla havaittiin, että alhaiset
GABA-tasot veressä olivat yhteydessä mielialahäiriöihin. Kehon alhainen GABA:n määrä voi aiheuttaa monia erilaisia neurologisia ja hormonaalisia oireita, kuten unettomuutta, ahdistusta, paniikkihäiriötä, skitsofreniaa ja kehon yleistä jäykkyyttä.

Useimmat rentouttavat ja rauhoittavat lääkkeet (esimerkiksi gababentiini) perustuvat GABA-reseptorien aktivaatioon, eli ne vaikuttavat
samalla tavalla kuin GABA. GABA:n on tutkimuksissa todettu vaikuttavan rentouttavasti ja vähentävän ahdistusta. Samoin GABA:n on todettu tukevan immuunijärjestelmän toimintaa.

Narskutteletko kenties öisin hampaitasi? Tutkimuksissa on todettu, että vähäisen GABA:n määrän elimistössä on todettu olevan yhteydessä myös bruksismiin eli hampaiden yölliseen narskutteluun. Matala GABA-pitoisuus liittyy myös huonoon unen laatuun.
GABA:a aktivoivia ravintolisiä ovat muun muassa B1-, B3- ja B6-vitamiini, glutamiini ja karnosiini. Ruoka-aineista maksaruoat, kala, pähkinät, banaani ja sitrushedelmät lisäävät GABA:n määrää elimistössä.

Tiesitkö, että niin GABAn, kuin muutkin hermoston välittäjäainetasosi voidaan tarkasti tutkia. Kiinnostuitko?

Ajanvarauksemme auttaa sinua asiassa eteenpäin. Lue myös aiheesta kirjastamme: Parantavat Hormonit.


Monen vatsavaivan taustalla saattaa olla hapoton maha

Saadaksemme täyden hyödyn syömästämme ravinnosta, myös ruuansulatuksen tulee olla kunnossa. Annatko sinä ruuansulatuksellesi riittävästi aikaa ja lepoa hoitaa tehtäväänsä? Emme usein tule ajatelleeksi, että ruoka sulaa, kun keho saa asettua lepoon. Luonnossa eläimet lepäävät sulattaessaan ruokaa. Me ihmiset syömme usein kiireessä, ja joskus jopa seisaaltamme, ja jatkamme lounaalta kiireessä takaisin työn ääreen. Rauhoittuminen ruokailuhetkeen ja ruuan hyvä pureskelu edistävät ruuansulatustoimintojamme. Anna siis hampaiden ja suun hienontaa ruoka kunnolla ja aloittaa hiilihydraattien pilkkominen jo suussa ja käynnistää näin muidenkin ruuansulatusentsyymien tärkeää tuotantoa.

Mahalaukun erittämää tärkeää suolahappoa tarvitsemme ruuan pilkkomiseen ja etenkin proteiinipitoisen ruuan pilkkomiseen. Kroonistunut stressi ja kiire heikentävät mahalaukun suolahapon eritystä.  Tiettyjen lääkkeiden pitkäaikainen käyttö, kuten tulehduskipulääkkeiden ja etenkin antasidien eli happosalpaajien pitkäaikainen käyttö, heikentää mahahapon eritystä. Nautintoaineet, huono ruokavalio ja tätä kautta erilaisten ravintoaineiden riittämätön saanti vaikuttavat hapottoman vatsan syntyyn. Erilaiset sairaudet voivat heikentää mahan suolahapon eritystä, kuten myös ikääntyminen sekä mahalaukun limakalvon surkastuma eli atrofinen gastriitti. Edelleen esiintyy myös helikobakteeri-infektiota, joka lisää vatsan oireilua.

Tyypillisempiä hapottoman mahan oireita on närästys (sama oire voi olla myös liikahappoisessa mahassa, joten tärkeää tutkia ensin, kummasta on kyse), vatsan turpoaminen ruokailun jälkeen, vatsan kipuilu, turvotus ja ilmavaivat. Saattaa tulla ruokailun jälkeen tunne, ettei ruoka sula, ikään kuin se jämähtäisi mahaan. Suoliston toiminnan häiriöitä voi myös esiintyä. Saattaa olla ripulia tai vatsa usein löysällä, vaihdellen ummetuksen kanssa vuorotellen ja ulosteessa saattaa olla sulamatonta ruokaa. Ruoka-aineallergioita, – yliherkkyyksiä ja ihottumia saattaa esiintyä, jos sinulla on hapoton maha. Liitännäisoireina saattaa ilmetä mm. anemiaa, raudan ja B12 vitamiinin imeytymisongelmia, pahanhajuista hengitystä, väsymystä ja alakuloa ja esim. lohkeilevat kynnet saattavat kertoa vähentyneestä mahahapon erityksestä. Edellä mainitut oireet voivat johtua monesta muustakin syystä ja oireiden taustalla olevat syyt on tärkeä selvittää elleivät ole jo tiedossa.

Oikeanlaisen ruokavalion ja lisäravinteiden avulla voimme tukea vatsasi ruuansulatusta ja tehostaa suolahapon eritystä. On tärkeää vahvistaa mahalaukun limakalvon kuntoa.  Jos sinulla on ruuansulatusongelmia, niistä on todellakin mahdollisuus päästä eroon.  Laadin sinulle ravintoterapeutin vastaanotolla vatsasi hyvinvointia edistävän yksilöllisen ruokavalion. Lisätään ruokavalioosi vatsaasi hellivää, hyvin sulavaa, ravintoainerikasta ruokaa ja karsitaan mahalaukun limakalvon kuntoa heikentäviä ruoka-aineita. Huono ruuansulatus altistaa pidemmän päälle aina erilaisille terveysongelmille. Siksi on tärkeää, että ruuansulatukseen ja hyviin ravintotekijöihin kiinnitetään huomiota. Hyvän ruokavalion lisäksi tuemme mahalaukun limakalvon palautumista normaalitilaan tärkeillä lisäravinteilla. Entäpä se sinun stressi? Jutellaan samalla myös sinun stressinhallinnasta ja etsitään siihen yhdessä sopivia keinoja.

Nähdään Ampliassa!

terveisin

Virpi Hoffrén

flt-ravintoterapeutti

rentoutusvalmentaja, luontaishoitaja

AJANVARAUS VIRPILLE TÄSTÄ

 


Syksy on mitä parhainta itsehoidon aikaa

Pimenevät illat tuovat meidät jälleen kotisohvalle viltin alle rauhoittumaan ja keräämään energiaa pitkään talveen. Nyt on hyvä hetki kuulostella, miten sinä voit? Mitä asioita sinun mielesi ja kehosi kaipaa voidakseen hyvin?

Puhdas ja ravintorikas ruoka on polttoaineemme, jota tarvitsemme joka päivä. Ruoka, jota syömme vaikuttaa terveyteemme niin hyvässä kuin pahassa. Syömällä liian vähän ja vääränlaista, meille sopimatonta ruokaa, saamme kehomme säästöliekille, kuin myös hormoni- ja entsyymitoiminnan sekaisin. Ravintoainepuutoksiakin saattaa esiintyä.  Huono, ravintoaineköyhä ruokavalio lisää hiljaisen tulehduksen riskiä ja sitä kautta lisää riskiä sairastua erilaisiin elintapasairauksiin.

Paljon voimme tehdä terveytemme edistämiseksi syömämme ruuan avulla. Puhdas, lisäaineeton, paljon kuituja ja fytokemikaaleja sisältävä ruoka on elämämme eliksiiri.  Terveytemme haasteet kuluttavat ravinteita keholtamme. Silloin on tärkeää, että ruokavalio on yksilöllinen, jotta kehosi saa riittävän määrän oikeita rakennusaineita voimaantuakseen ja tervehtyäkseen. Hyvä ravinto antaa sinulle elinvoimaa.

Sadonkorjuu on kerätty talteen tältä syksyltä ja käytettävissämme on paljon ravintorikkaita kasviksia, juureksia ja marjoja. Hyödyntäkäämme siis tätä mahtavaa antia juuri nyt ja tankataan itsemme täyteen roppakaupalla hyviä ravinteita.

Hedelmillä ja marjoilla on antioksidatiivisia eli soluvaurioilta suojaavia vaikutuksia. Ristikukkaisista kasviksista saamme indoleita stimuloimaan entsyymitoimintaamme. DNA:ta voimme suojata esim. chilipippureiden kapsaiinilla. Sipulien allisiinilla on taas todettu olevan antibakteerisia vaikutuksia. Puhumattakaan karpaloiden proantosyaniideista, jotka suojaavat soluja taudinaiheuttajilta. Tätä kasvisten ja marjojen sisältämien huippuhyvien aineiden listaa voisi jatkaa, vaikka kuinka pitkään.

Nautitaan siis yhdessä ruuan valmistamisesta, mahtavista mauista ja ruokaillaan kiireettä perheen kesken sekä rentoudutaan sohvalla hyvällä omallatunnolla kirjaa lukien ja sateen ropinaa kuunnellen.

Ihanaa syksyä sinulle!

toivottelee

dipl.ravintoterapeutti-rentoutusvalmentaja

Virpi