YOUTUBE FB Instagram

Arkisto / lokakuu 2022

Tuntuuko, että käyt ylikierroksilla? Onko sinun vaikea keskittyä?

Moni kärsii tänä päivänä keskittymiskyvyn haasteista tai heikosta yöunesta. Syy voi löytyä alentuneesta GABA:n määrästä kehossasi. Gamma-aminovoihappo (GABA) rauhoittaa hermostoa. GABA on aivojen tärkein liiallista aktiivisuutta hillitsevä välittäjäaine, jota muodostuu keskushermostossa aminohappo glutamiinista B6-vitamiinin avulla.
GABA:a ja sen vaikutusta mielialoihin ja psyykkiseen terveyteen on tutkittu jo useita vuosikymmeniä. Jo 90-luvulla havaittiin, että alhaiset
GABA-tasot veressä olivat yhteydessä mielialahäiriöihin. Kehon alhainen GABA:n määrä voi aiheuttaa monia erilaisia neurologisia ja hormonaalisia oireita, kuten unettomuutta, ahdistusta, paniikkihäiriötä, skitsofreniaa ja kehon yleistä jäykkyyttä.

Useimmat rentouttavat ja rauhoittavat lääkkeet (esimerkiksi gababentiini) perustuvat GABA-reseptorien aktivaatioon, eli ne vaikuttavat
samalla tavalla kuin GABA. GABA:n on tutkimuksissa todettu vaikuttavan rentouttavasti ja vähentävän ahdistusta. Samoin GABA:n on todettu tukevan immuunijärjestelmän toimintaa.

Narskutteletko kenties öisin hampaitasi? Tutkimuksissa on todettu, että vähäisen GABA:n määrän elimistössä on todettu olevan yhteydessä myös bruksismiin eli hampaiden yölliseen narskutteluun. Matala GABA-pitoisuus liittyy myös huonoon unen laatuun.
GABA:a aktivoivia ravintolisiä ovat muun muassa B1-, B3- ja B6-vitamiini, glutamiini ja karnosiini. Ruoka-aineista maksaruoat, kala, pähkinät, banaani ja sitrushedelmät lisäävät GABA:n määrää elimistössä.

Tiesitkö, että niin GABAn, kuin muutkin hermoston välittäjäainetasosi voidaan tarkasti tutkia. Kiinnostuitko?

Ajanvarauksemme auttaa sinua asiassa eteenpäin. Lue myös aiheesta kirjastamme: Parantavat Hormonit.

Monen vatsavaivan taustalla saattaa olla hapoton maha

Saadaksemme täyden hyödyn syömästämme ravinnosta, myös ruuansulatuksen tulee olla kunnossa. Annatko sinä ruuansulatuksellesi riittävästi aikaa ja lepoa hoitaa tehtäväänsä? Emme usein tule ajatelleeksi, että ruoka sulaa, kun keho saa asettua lepoon. Luonnossa eläimet lepäävät sulattaessaan ruokaa. Me ihmiset syömme usein kiireessä, ja joskus jopa seisaaltamme, ja jatkamme lounaalta kiireessä takaisin työn ääreen. Rauhoittuminen ruokailuhetkeen ja ruuan hyvä pureskelu edistävät ruuansulatustoimintojamme. Anna siis hampaiden ja suun hienontaa ruoka kunnolla ja aloittaa hiilihydraattien pilkkominen jo suussa ja käynnistää näin muidenkin ruuansulatusentsyymien tärkeää tuotantoa.

Mahalaukun erittämää tärkeää suolahappoa tarvitsemme ruuan pilkkomiseen ja etenkin proteiinipitoisen ruuan pilkkomiseen. Kroonistunut stressi ja kiire heikentävät mahalaukun suolahapon eritystä.  Tiettyjen lääkkeiden pitkäaikainen käyttö, kuten tulehduskipulääkkeiden ja etenkin antasidien eli happosalpaajien pitkäaikainen käyttö, heikentää mahahapon eritystä. Nautintoaineet, huono ruokavalio ja tätä kautta erilaisten ravintoaineiden riittämätön saanti vaikuttavat hapottoman vatsan syntyyn. Erilaiset sairaudet voivat heikentää mahan suolahapon eritystä, kuten myös ikääntyminen sekä mahalaukun limakalvon surkastuma eli atrofinen gastriitti. Edelleen esiintyy myös helikobakteeri-infektiota, joka lisää vatsan oireilua.

Tyypillisempiä hapottoman mahan oireita on närästys (sama oire voi olla myös liikahappoisessa mahassa, joten tärkeää tutkia ensin, kummasta on kyse), vatsan turpoaminen ruokailun jälkeen, vatsan kipuilu, turvotus ja ilmavaivat. Saattaa tulla ruokailun jälkeen tunne, ettei ruoka sula, ikään kuin se jämähtäisi mahaan. Suoliston toiminnan häiriöitä voi myös esiintyä. Saattaa olla ripulia tai vatsa usein löysällä, vaihdellen ummetuksen kanssa vuorotellen ja ulosteessa saattaa olla sulamatonta ruokaa. Ruoka-aineallergioita, – yliherkkyyksiä ja ihottumia saattaa esiintyä, jos sinulla on hapoton maha. Liitännäisoireina saattaa ilmetä mm. anemiaa, raudan ja B12 vitamiinin imeytymisongelmia, pahanhajuista hengitystä, väsymystä ja alakuloa ja esim. lohkeilevat kynnet saattavat kertoa vähentyneestä mahahapon erityksestä. Edellä mainitut oireet voivat johtua monesta muustakin syystä ja oireiden taustalla olevat syyt on tärkeä selvittää elleivät ole jo tiedossa.

Oikeanlaisen ruokavalion ja lisäravinteiden avulla voimme tukea vatsasi ruuansulatusta ja tehostaa suolahapon eritystä. On tärkeää vahvistaa mahalaukun limakalvon kuntoa.  Jos sinulla on ruuansulatusongelmia, niistä on todellakin mahdollisuus päästä eroon.  Laadin sinulle ravintoterapeutin vastaanotolla vatsasi hyvinvointia edistävän yksilöllisen ruokavalion. Lisätään ruokavalioosi vatsaasi hellivää, hyvin sulavaa, ravintoainerikasta ruokaa ja karsitaan mahalaukun limakalvon kuntoa heikentäviä ruoka-aineita. Huono ruuansulatus altistaa pidemmän päälle aina erilaisille terveysongelmille. Siksi on tärkeää, että ruuansulatukseen ja hyviin ravintotekijöihin kiinnitetään huomiota. Hyvän ruokavalion lisäksi tuemme mahalaukun limakalvon palautumista normaalitilaan tärkeillä lisäravinteilla. Entäpä se sinun stressi? Jutellaan samalla myös sinun stressinhallinnasta ja etsitään siihen yhdessä sopivia keinoja.

Nähdään Ampliassa!

terveisin

Virpi Hoffrén

flt-ravintoterapeutti

rentoutusvalmentaja, luontaishoitaja

AJANVARAUS VIRPILLE TÄSTÄ