YOUTUBE FB Instagram

Arkisto aiheelle ‘stressi’

Väsyttääkö? B6- ja B12-vitamiinit voivat auttaa.

Väsymys, ärtyneisyys ja masentuneisuus ovat yleisiä B-vitamiinien ja erityisesti B6-vitamiinin puutosoireita. B6-vitamiinista tunnetaan kolme aktiivista muotoa: pyridoksiini, pyridoksaali ja pyridoksamiini. Pyridoksiini osallistuu energian tuotantoon ja yli sataan entsyymireaktioon soluissa. Näistä tärkeimpiä ovat aminohappojen aineenvaihdunta ja energian ja hermojen välittäjäaineiden tuotanto. Pyridoksiinin puutos vaikuttaa merkittävästi aminohappojen aineenvaihduntaan ja sen tarve lisääntyy proteiinin saannin kasvaessa.

Pyridoksiinin on todettu estävän verihiutaleiden kokkaroitumista, eli se vaikuttaa ennaltaehkäisevästi verisuonitukosten muodostumiseen. Lisäksi se säätelee sokeriaineenvaihduntaa ja punasolujen muodostusta. B6-vitamiini on tärkeä myös aminohappo tryptofaanin metaboliassa. Hyviä pyridoksiinin lähteitä ovat kala, sisäelimet, munankeltuainen, liha, maitovalmisteet, palkokasvit sekä vihreät vihannekset.

Useimmissa B6-vitamiinivalmisteissa käytetty vitamiinimuoto on pyridoksiini-hydrokloridi, jonka keho muuttaa maksassa aktiiviseksi pyridoksaali-5-fosfaatiksi (P-5-P). Tämä on niin sanottu B6-vitamiinin aktiivinen muoto, jota on saatavana myös ravintolisänä.

B12-vitamiinia eli kobalamiinia tarvitaan muun muassa aivojen, hermojen ja veren puna- ja valkosolujen kehittymiseen ja normaaliin toimintaan. B12-vitamiini edistää hermoston ja aivojen normaalia toimintaa sekä vähentää väsymystä. B12-vitamiinia saadaan runsaasti sisäelimistä, lihasta, kalasta, kananmunista ja maitotuotteista. B12-vitamiinin puutos voi johtua vitamiinin imeytymishäiriöstä tai pitkään jatkuneesta tiukasta kasvisruokavaliosta ilman B12-vitamiinilisää. Myös ikääntyneillä on havaittu B12-vitamiinin puutetta. B12-vitamiinin puutosoireita ovat keskittymiskyvyn ongelmat, uupumus, aivosumu, aloitekyvyttömyys, raajojen pistely ja puutuminen, pernisiöösi anemia, muisti- ja unihäiriöt. Ihmisen solut tarvitsevat B12-vitamiinia ja foolihappoa nukleiinihappojen (DNA:n) valmistamisessa. B12-vitamiinia on vain eläinperäisessä ruoassa.

Kiinnostuitko? Lue lisää kirjastamme: Parantavat hormonit.

Jani Somppi

Liikuntafysiologi LitM, Liikunnanohjaaja LO
Osteopaatti D.O.
Amplia Klinikka

Monen vatsavaivan taustalla saattaa olla hapoton maha

Saadaksemme täyden hyödyn syömästämme ravinnosta, myös ruuansulatuksen tulee olla kunnossa. Annatko sinä ruuansulatuksellesi riittävästi aikaa ja lepoa hoitaa tehtäväänsä? Emme usein tule ajatelleeksi, että ruoka sulaa, kun keho saa asettua lepoon. Luonnossa eläimet lepäävät sulattaessaan ruokaa. Me ihmiset syömme usein kiireessä, ja joskus jopa seisaaltamme, ja jatkamme lounaalta kiireessä takaisin työn ääreen. Rauhoittuminen ruokailuhetkeen ja ruuan hyvä pureskelu edistävät ruuansulatustoimintojamme. Anna siis hampaiden ja suun hienontaa ruoka kunnolla ja aloittaa hiilihydraattien pilkkominen jo suussa ja käynnistää näin muidenkin ruuansulatusentsyymien tärkeää tuotantoa.

Mahalaukun erittämää tärkeää suolahappoa tarvitsemme ruuan pilkkomiseen ja etenkin proteiinipitoisen ruuan pilkkomiseen. Kroonistunut stressi ja kiire heikentävät mahalaukun suolahapon eritystä.  Tiettyjen lääkkeiden pitkäaikainen käyttö, kuten tulehduskipulääkkeiden ja etenkin antasidien eli happosalpaajien pitkäaikainen käyttö, heikentää mahahapon eritystä. Nautintoaineet, huono ruokavalio ja tätä kautta erilaisten ravintoaineiden riittämätön saanti vaikuttavat hapottoman vatsan syntyyn. Erilaiset sairaudet voivat heikentää mahan suolahapon eritystä, kuten myös ikääntyminen sekä mahalaukun limakalvon surkastuma eli atrofinen gastriitti. Edelleen esiintyy myös helikobakteeri-infektiota, joka lisää vatsan oireilua.

Tyypillisempiä hapottoman mahan oireita on närästys (sama oire voi olla myös liikahappoisessa mahassa, joten tärkeää tutkia ensin, kummasta on kyse), vatsan turpoaminen ruokailun jälkeen, vatsan kipuilu, turvotus ja ilmavaivat. Saattaa tulla ruokailun jälkeen tunne, ettei ruoka sula, ikään kuin se jämähtäisi mahaan. Suoliston toiminnan häiriöitä voi myös esiintyä. Saattaa olla ripulia tai vatsa usein löysällä, vaihdellen ummetuksen kanssa vuorotellen ja ulosteessa saattaa olla sulamatonta ruokaa. Ruoka-aineallergioita, – yliherkkyyksiä ja ihottumia saattaa esiintyä, jos sinulla on hapoton maha. Liitännäisoireina saattaa ilmetä mm. anemiaa, raudan ja B12 vitamiinin imeytymisongelmia, pahanhajuista hengitystä, väsymystä ja alakuloa ja esim. lohkeilevat kynnet saattavat kertoa vähentyneestä mahahapon erityksestä. Edellä mainitut oireet voivat johtua monesta muustakin syystä ja oireiden taustalla olevat syyt on tärkeä selvittää elleivät ole jo tiedossa.

Oikeanlaisen ruokavalion ja lisäravinteiden avulla voimme tukea vatsasi ruuansulatusta ja tehostaa suolahapon eritystä. On tärkeää vahvistaa mahalaukun limakalvon kuntoa.  Jos sinulla on ruuansulatusongelmia, niistä on todellakin mahdollisuus päästä eroon.  Laadin sinulle ravintoterapeutin vastaanotolla vatsasi hyvinvointia edistävän yksilöllisen ruokavalion. Lisätään ruokavalioosi vatsaasi hellivää, hyvin sulavaa, ravintoainerikasta ruokaa ja karsitaan mahalaukun limakalvon kuntoa heikentäviä ruoka-aineita. Huono ruuansulatus altistaa pidemmän päälle aina erilaisille terveysongelmille. Siksi on tärkeää, että ruuansulatukseen ja hyviin ravintotekijöihin kiinnitetään huomiota. Hyvän ruokavalion lisäksi tuemme mahalaukun limakalvon palautumista normaalitilaan tärkeillä lisäravinteilla. Entäpä se sinun stressi? Jutellaan samalla myös sinun stressinhallinnasta ja etsitään siihen yhdessä sopivia keinoja.

Nähdään Ampliassa!

terveisin

Virpi Hoffrén

flt-ravintoterapeutti

rentoutusvalmentaja, luontaishoitaja

AJANVARAUS VIRPILLE TÄSTÄ

 

Kevät aurinko piristää, vai eikö sittenkään?

Mitä tehdä, jos valon määrän lisääntyminen ei piristä ja aamuisin väsyttää, eikä mikään tunnu auttavan?

Monet kärsivät pitkittyneestä väsymyksestä, johon ei aina meinaa löytyä apuja. Jos säännöllisesti nukuttu 8-9 h yöuni ei piristä, olisi asiaa tarkasteltava ja selvitettävä tarkemmin. Väsymys fysiologisen ilmiönä on moninainen.

Monet kärsivät univalverytmin epätasapainosta, jossa illalla valvotaan joko omaehtoisesti tai työn takia hiukan liian myöhään ja unentulon ihanteellinen aikaikkuna ohitetaan. Näin menetään mm. hormonaalisen palautumisen vasteita, kuten kasvuhormonin riittävä muodostuminen. Osa ns. iltaihmisistä kertoo, ettei heitä nukuta illalla, vaan helposti semipirteänä valvoen kello on jo yli 24, eikä sänky kutsu vielä.

Tosiasiallisesti suurin osa iltakukkujista kärsii autonomisen hermoston sympaattisen puolen ylivirittyneisyydestä, jonka taustasyitä voi olla useita, kuten mm. liiallinen kahvin ja energiajuomien käyttö, liian myöhään tehty kova fyysinen rasitus tai työtehtävien venyttäminen iltaan.

Toinen tavallinen syy iltakukkumiseen voi olla hormonaalinen, eli esim. kortisolimetabolian epätasapainotila. Tällöin kehon kyky yöunen aikana muodostaa seuraavaan aamuun riittävästi toimintakyky- ja stressinsietohormoni kortisolia on alentunut ja keho ”yrittää” päivän aikana ladata akkuja, joka aiheuttaa iltaan liian korkean kortisolitason. Tällöin nukahtaminen on haasteellista. Kortisoli itsessään ei ole ”huono” asia, vaan sen muodostumisen aikaikkuna aiheuttaa meille ongelmia ollessa häiriössä.

Tarkasteltaessa aamun vireystasoa täytyisi ottaa huomioon nukahtamisen helppous, yöunen keskeytymättömyys ja näiden yhteys aamun oletettuun vireystasoon. Tavanomaisesti iltalevolle käyminen n klo 21 edesauttaa kehon rauhoittumista ja unen saamista. Tähän yhdistettynä varsinainen nukkumisaika esim. klo 22-06 mahdollistaa useimmille riittävän palautumisvasteen ja vireystason.

Entäpä, jos näin ei ole?
Aamuväsymyksen hoitaminen piristeillä, kuten kahvilla, energiajuomilla ja muilla boostereilla ei ole pitkässä juoksussa kannattavaa. Yöunen, palautumisen ja vireystason haasteiden selvittäminen tulisi olla aina seikkaperäistä ja loogista. Unirytmin muuttaminen on periaatteessa helposti toteutettavisssa, mutta jollei keho vastaa tähän tarjottuun mahdollisuuteen, tulisi asiaa selvittää tarkemmin.

Yöunen aikaisen heräämisen aikajana kertoo osaltaan mm. hormonijärjestelmän haasteista. Jos kehon hormonitasot ja vitaliteettikuvaajat on selvitetty ja hoidettu hyvälle tasolle suhteessa yksilölliseen tarpeeseen, eikä uni meinaa edelleenkään tulla tai on pinnallista, voi apua löytyä autonomisen hermoston tasapainottamisen kautta. Omaehtoiset rentoustuskeinot, syvähengitykset, rentoutusohjelmien kuuntelu, mietiskely ja meditointi voivat auttaa. Joskus tilanne on kuitenkin sellainen, että omaehtoinen tietoinen toiminta ei rauhoita kohonnutta sympatikusta ja parasympaattinen vaste, kehon kyky rentoutumiseen, on heikentynyt.

Osteopaattinen systeeminen hoito tasapainottaa autonomista hermostoa.
Monet ovat saaneet apua osteopatiasta valveillaoloajan ylivirittyneisyyteen ja kehon rauhoittumiskykyyn. Paikallisen, kehon segmenttitason, manuaalisen liikehoidon sijaan annettava koko kehossa systeemisesti rauhottavasti ja tasapainottavasti vaikuttava hoito tukee selkeästi palautumista ja yöunta.

Pitkittyneen stressin, väsymyksen ja uupumuksen taustalla on hyvin usein fysiologisesti autonomisen hermoston epätasapainotila, jota keho ei itse levossa, eikö usein omaehtoisesti avustettunakaan pysty korjaamaan. Tällöin on hyvä kääntyä osteopaattisi puoleen ja tiedustella hänen mahdollisuuttaan auttaa sinua.

Kesäksi kuntoon nukkumalla!

Kun keho hormonaalisesti ja hermostollisesti on tasapainossa, sietää se arjessa enemmän poikkeuksia ja muutoksia valveillaolojan ja unitilan keskinäisissä suhteissa. Useiden kesäksi kuntoon -kampanjat tyrehtyvät siihen, että alkuinnostuksen jälkeen on pakko luovuttaa, kun ei jaksa ja väsyttää. Fysiologisesti olisi järkevää hoitaa ensin oma yöuni ja palautuminen kuntoon, jolloin esim. rasva-aineenvaihdunnan optimointi on helpommin toteutettavissa.

Väsyneenä ei kannata kuormittaa itseään liikunnalla eikä kehoa kuormittavilla dieeteillä.

Luomalla keholle kyky nukkua hyvin ja palautua saavutetaan aikaan jopa ihmeitä.

Jani Somppi

Liikuntafysiologi LitM, Liikunnanohjaaja LO
Osteopaatti D.O.
Amplia Klinikka

Amplia Anti-Stress -palvelu

Amplia Anti-Stress

Haluatko stressistä vapaaksi? Haluatko iloa elämääsi? Haluatko voimaantua? Haluatko paremman kunnon? Haluatko laihtua?

Vuoden alku on yleisesti aikaa, jolloin tehdään erilaisia lupauksia, aloitetaan dieetti, painonpudotus, urheilu jne. Alun innostus kestää yleensä pari viikkoa. Usein unohdetaan oma terveydentila, jaksamisen taso, mikä on ollut ennen joulua. Moni on todella väsynyt, suorastaan uupunut, joka haluaa vain nukkua. Perusarki on jo sinänsä kuormittavaa, saatipa sitten joulun ajan suorittaminen.

Vuoden alussa sitten vaan päätetään, että nyt minä aloitan dieetin, mehupaaston, keto-ruokavalion, 16-8-paaston, koska sehän on hyvä juttu tai aloitan heti kerralla kuormittavan liikunnan, sillä sehän laihduttaa. Näissä kaikissa ilmenee sama haaste, eli ymmärtämättömyys siitä, mikä on meille hyväksi.

Entäpä se arjen stressi, joka tappaa ilon ja terveyden?

Useimpien, lähes kaikkien, haaste pitkän jatkumon vitaliteetin eli elinvoiman nostamisessa on erilainen ja eri asteinen, hallitsematon stressitila, jota keho ei omaehtoisesti pysty enää korjaamaan. Klassiset ohjeet, kuten nuku enemmän, harrasta liikuntaa, syö sitä ja tätä, auttavat, jos keholla on kykyä mukautua muutokseen. Useimmilla tämä kyky on hyvin heikko, jopa olematon. Stressitila vaan jyllää kehossa. Pitkittyneessä stressitilassa mukautuminen stressiin häiriintyy ja stressi, häiriötila jää päälle.

Amplia Anti-Stress

Me Ampliassa olemme jo vuosien ajan auttaneet tuhansia asiakkaita voimaan paremmin, rentoutumaan ja vapautumaan sekä toipumaan stressistä. Ydinosaamistamme on nimenomaan auttaa Sinua kokonaisvaltaisesti.

Mikä on sinun tavoitteesi, halusi oman terveytesi suhteen? Amplia Anti-Stress-palvelumme selvittää Sinun kehosi ja mielesi nykyistä tilaa sietää stressiä, rentoutua ja palautua sekä samalla toipua, voimaantua pitkään jatkuneesta stressistä.

Amplia Anti-Stress-palvelu räätälöidään jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti. Jokaisen arki ja elämä haasteineen on erilaista, siksi jokaisen hoitosuunnitelma on yksilöllinen. Mikä voisi olla parempaa, kuin se, että joku kohtaa Sinut, juuri Sinut yksilöllisesti ja ottaa terveyshaasteesi työstettäväksi sinun ehdoillasi.

Toipuminen on aina yksilöllistä. Palvelulupauksemme on, että tarjoamme sinulle voimaantumista, toipumista, virkistymistä.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä ajanvaraukseemme ja varataan Sinulle aika lähtökartoitukseen. Palvelutiimimme suunnittelee ja toteuttaa Sinulle yksilöllisen Amplia Anti-Stress, Stressistä vapaa -hoitokokonaisuuden.

Tervetuloa palveltavaksi, kokonaisvaltaisesti.