YOUTUBE FB

Osteopatia uupumuksen hoidossa

Uupumuksen kansantaloudellinen merkitys arvioidaan olevan jopa 24 miljardia vuodessa. Sadat tuhannet suomalaiset uupuvat työssä. Tässä artikkelissa kerron, miten osteopatia auttaa kehoa palautumaan.

Uupuneen ihmisen arjen vaatimukset ja käytettävissä olevat palautumisen keinot eivät usein kohtaa. Nukumme ja lepäämme liian vähän, syömme energiapitoista, mutta ravinneköyhää ruokaa ja liikumme luonnossa aivan liian vähän.

Useimpien uupuneiden kehossa voidaan havaita pitkittyneen stressin seurauksena hormonaalisia muutoksia, kuten lisämunuaisen hormonitoiminnan alavireisyyttä.

Elämme hektisessä maailmassa, informaatiotulvassa, jossa kehomme ja aivomme saavat stimuluksia hurjan määrän päivässä. Kehomme kykyä rauhoittua lepoon ja palautumiseen pidetään itsestään selvänä, mitä se ei kuitenkaan ole.

Tämän päivän arjessa, kaiken kiireen ja stressin keskellä tärkeintä on rauhoittaa arkea, menoja ja liiallisia epärealistisia suunnitelmia. Kiireiselle ja uupuneelle tärkeintä ei ole alkaa kuntokuurille tai juhannukseksi kuntoon dieeteille. Tärkeintä on järjestää aikaa itselle, levolle, jouten ololle ja palautumiselle.

Osteopatia auttaa kehon kykyä toipua ja palautua

Palautuminen voi olla passiivista tai aktiivista. Osteopatia on kokonaisvaltainen hoitomuoto, joka vaikuttaa terveyttä edistävästi monin eri tavoin kehon kykyyn ja tilaan palautua aktiivisesti.

Osteopatia toimii autonomisen hermoston, hormonitoiminnan, lymfajärjestelmän toimintojen vaikuttamisen ja tukemisen kautta, jolloin kehon kyky toipua kuormituksesta sekä mahdollisuus laadukkaaseen yöuneen kohentuu.

Uupumus vaikuttaa niin, että väsynyt henkilö ei aina itse tiedosta, missä tilassa hänen oma kehonsa on. Aivosumu, kyvyttömyys suoriutua arjen perustoiminnoista, selittämättömät rintakivut ja hengenahdistukset, palelu, keskittymiskyvn ja lähimuistin haasteet sekä selkeä väsymys ovat oireita uupumuksesta, jonka syyt tulee aina tarkasti selvittää. Uupumuksen hoidoksi yleisesti määrättävän masennuslääkityksen sijaan, kehoa ja sen kykyä palautua tulisi edistää kehon omilla ehdoilla.

Biodynaaminen osteopaattinen hoitomenetelmä on osteopatian erikoisalue, jossa asiakkaan kykyyn rentoutua ja tasapainottua vaikutetaan mm. autonomisen hermoston kautta. Tämä osteopaattinen on lempeä ja rauhoittava hoitomuoto edistää nukahtamista, kohentaa yöunen laatua, tukee rentoutumiskykyä sekä stressinsietokykyä.

Biodynaamista osteopatiaa tarjoavat Suomessa post-gradu jatkokoulutuksen saaneet osteopaatit.

Yleistä tietoa osteopatiasta

Osteopatia on Andrew Taylor Stillin (1828-1917) kehittämä manuaalinen hoitomenetelmä, jonka tavoitteena on kehon sisäinen tasapaino ja luonnollinen liikkuvuus. Suomessa osteopaatti on Valviran hyväksymä terveydenhuollon ammattihenkilö, joka on erikoistunut tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan ja häiriöiden diagnosointiin sekä manuaaliseen hoitoon.

Osteopaatilla on syvällinen yleisen ja soveltavan fysiologian, embryologian, neurologian ja anatomian sekä manuaalisen terapian tietämys. Osteopaattinen hoito on aina systeemistä, kokonaisvaltaista, joka edistää terveyttä ja vitaliteettia sekä traumojen jälkeistä toipumista.

Jani Somppi
Liikuntafysiologi LitM, Liikunnanohjaaja LO
Osteopaatti D.O.
Amplia Klinikka


PITÄÄKÖ UUPUNEEN LIIKKUA?

Asiakas, jota vaivaa uupumus on usein pahoillaan siitä, ettei ole jaksanut tai paremminkin sanottuna pystynyt liikkumaan. Heitä soimataan laiskoiksi ja huonon itsekurin omaaviksi henkilöiksi. Vahva ammatillinen näkemykseni kuitenkin on, että uupuneet ovat pahoillaan aivan suotta ja heitä on aiheettomasti syyllistetty liikkumattomuudesta.

Uupuneelle ateriointikin voi olla kuormitus

On nimittäin niin, että monet uupuneista eivät tosiasiallisesti pysty harrastamaan edes kevytkuormitteista liikuntaa tai fyysistä toimintaa. Useimpien kohdalla pelkkä arjen perustoimintojen suorittaminenkin, kuten aamutoimet ja jopa aterioiminen on keholle liian kuormittavaa ja aiheuttaa erilaisia hermostollisia oireita, kuten sydänoireita. Todellakin perusateriointi voi kuormittaa kehoa nostaen voimakkaasti leposykettä, aiheuttaen jopa rytmihäiriöitä.

Kaikillahan meistäkin on jaksamisen suhteen parempiakin päiviä ja monet uupuneet piristyvät ja voimaantuvat. Tällöin monet aloittavatkin intoa puhkuen kotitöiden tekemisen tai jonkin liikunnan.

Aika tavallista on, että uupuneilla arjen toimintaa ohjaa nimenomaan se, että pitkään tekemättä jääneet kotityöt painavat mielessä tai kauan sitten tehty viime kertainen liikuntasuoritus patistaa liikkeelle. Nyt sitten liikutaan ja kunnolla! Huomattava fyysinen tai psyykkinen kuormitus esimerkiksi kotitöiden myötä on usein keholle liian kova kuormitus ja todellinen riski sydänterveydelle.

Uupumus ja hormonaalinen epätasapaino 

Moni uupunut sairastaa tietämättään kilpirauhasen vajaatoimintaa tai epätyypillistä kudostason vajaatoimintaa eli NTIS:ä sekä lisämunuaisen vajaatoimintaa. Nämä kaikki vaikuttavat sydänterveyteen. Uupuneelle edellä mainittujen ohella liian kuormittava toiminta heikentää terveyttä ja sekoittaa hormonitasapainoamme entisestään.

Uupunutta henkilöä liikuntaan ohjeistettaessa tulisi aina olla mielessä kestääkö henkilön pumppu eli sydän. Kysymys on siitä, kestääkö henkilön keho turvallisesti, niin fyysisesti kuin psyykkisesti tätä lisäkuormitusta.

On tärkeää muistaa, että kun kysymyksessä on uupunut, kenties ylipainoinen sekä mahdollisesti vielä homealtistunut henkilö, jonka taustalla on kehon hormonaalinen epätasapainotilanne, muuttuu liikunnan ohjeistaminen aivan toisenlaiseksi.

Liiku hyvin kevyesti

Uupuneelle liikunnan tulisi olla äärimmäisen kevyttä, lyhytkestoista ja mieltä virkistävää. Joillekin riittää mainiosti pelkkä ulkona istuminen.

Jani Somppi
Liikuntafysiologi LitM, Liikunnanohjaaja LO
Osteopaatti D.O.
Amplia Klinikka


Matala-asteinen krooninen tulehdus sairastuttaa

Kaikkien kansansairauksiemme, kuten sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen ja syövän, taustalla on yhteinen nimittäjä, matala-asteinen krooninen tulehdus.

Usein ajatellaan, että tulehdus on mikrobien aiheuttama infektio. Infektiolla tarkoitetaan elollisen organismin tunkeutumista elimistöömme, mutta inflammaatio eli tulehdus on elimistömme oma reaktio häiriötilaan. Kehomme reagoi sisäiseen häiriöön, epätasapainotilaan tai kudosvaurioon tulehduksella.

Tulehdus eli inflammaatio on elimistömme luonnollinen fysiologinen vaste esimerkiksi kudokseen kohdistuvaan vaurioon. Haitalliseksi tulehdus muodostuu jatkuessaan hallitsemattomana, pitkään ja voimakkaana.

Matala-asteinen krooninen tulehdus on tällä hetkellä maailman merkittävin kuolemansyy ja liitännäissairauksien ennustetaan lisääntyvän yhä tulevaisuudessa. Diabeteksen, sydäntautien ja syövän lisäksi matala-asteinen tulehdus on niin Alzheimerin taudin, allergioiden, tulehduksellisten suolistosairauksien kuin reumankin taustalla.

Tyypillisiä merkkejä matala-asteisesta tulehduksesta ovat erilaiset kiputilat, unettomuus, jatkuva väsymys ja uupumus, masennus, ahdistuneisuus, mielialan vaihtelut, ruuansulatuksen häiriöt kuten ummetus, ripuli tai närästys. Matala-asteiseen tulehdukseen voi liittyä myös painon nousua ja toistuvia infektioita.

Mistä matala-asteinen tulehdus johtuu?

Matala-asteinen krooninen tulehdus syntyy, kun elimistömme korjausmekanismit eivät enää riitä korjaamaan syntynyttä systeemistä epätasapainotilaa sekä kaikkia syntyneitä vaurioita.

Matala-asteiselle tulehdukselle altistavia tekijöitä ovat mm. pitkittynyt stressi, fyysinen tai henkinen rasitus, alkoholi, ylipaino, kohonnut verensokeri ja altistuminen myrkyllisille aineille sekä kehon alhainen vitaliteetti. Edellä mainitut tekijät lisäävät soluvaurioiden syntyä elimistössämme vapaiden happiradikaalien välityksellä.

Yleisesti voidaan todeta, että kehon alhainen vitaliteettireservi eli alhaiset solupuolustuksen kuvaajien tasot, kuten alhaiset A– ja D-vitamiini-, sinkki-, seleeni– ja rautatasot lisäävät hiljaista kroonista tulehdusta.  Mikäli syömämme ravinto ei tarjoa elimistöllemme riittävästi korjaavia, hapetusstressiä torjuvia ja tulehdusta sammuttavia yhdisteitä, matala-asteinen tulehdus lisääntyy kehossamme.

Valitettavasti länsimainen pitkälle prosessoitu, sokeripitoinen ja liikaa omega-6-rasvahappoa eli linolihappoa sisältävä ruoka ei tarjoa suojaa tulehdukselta, vaan heittää lisää bensaa kyteviin liekkeihin. Tähän yhdistettynä riittämätön lepo ja liikunnan puute pahentavat tilannetta.

Kyteekö elimistössäni krooninen tulehdus?

Elimistön akuutin tulehdustilan määrittämiseen käytetään tyypillisesti maksasolujen tuottaman valkuaisaineen, CRP:n  mittausta. CRP:n määrä suurenee huomattavasti monenlaisissa tulehduksissa ja kudosvaurioissa.

Matala-asteista tulehdusta tutkittaessa tulisi kuitenkin mitata normaalin CRP:n sijaan herkkä CRP (hs-CRP)  joka paljastaa piilevän tulehduksen ja ilmentää hyvin mm. sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä.

Kurkuma on luonnon tehoaine tulehdusta vastaan

Kurkumaa on osattu käyttää kansanlääkinnässä kautta aikojen. Kurkuman lääkinnälliset ominaisuudet  herättävät suurta kiinnostusta myös tiedemaailmassa. Kurkuman sisältämä polyfenoli, kurkumiini, on todellinen luonnon tehoaine.

Yli kymmenen tuhatta tutkimusta on selvittänyt kurkumiinin vaikutuksia. Kurkumiini auttaa hallitsemaan elimistön hapetusstressiä, tulehdustiloja, infektioita, metabolista oireyhtymää, nivelreumaa, ahdistuneisuutta ja korkeita veren rasva-arvoja. Kurkumiini voi auttaa myös palautumista urheilusuorituksista ehkäisemällä harjoitteluun liittyvää tulehdusta sekä lihasten kipeytymistä. Kurkuman hapetusstressiä, tulehdusta ja haitallisia mutaatioita torjuvat vaikutukset voivat tarjota kenelle tahansa ennaltaehkäiseviä terveyshyötyjä.

Kurkumiini on osoittautunut hyvin hyödylliseksi yhdisteeksi matala-asteisen tulehduksen torjunnassa. Kurkumiini toimii antioksidanttina neutraloiden soluja vaurioittavia vapaita happiradikaaleja.

Lisäksi kurkumiini suojelee elimistöämme suoraan tulehdusta sammuttamalla. Kurkumiini vaikuttaa hyödyllisesti myös valkosolujen toimintaan ja auttaa immuunijärjestelmämme toimimaan normaalisti. Kurkumiinilla on hyvin lupaavia vaikutuksia moniin kansansairauksiimme. Syöpää torjuvien vaikutusten lisäksi lukuisissa tutkimuksissa on havaittu kurkumiinin suojaavan niin maksaa, hermostoa kuin verenkiertoelimistöä haitallisilta muutoksilta.

Jäitkö pohtimaan oman kehosi mahdollista hiljaisen kroonisen tulehduksen tilaa? Älä suotta odota, vaan selvitä tilanne laboratoriomme kautta.


Sydänterveys ja stressi

Sydän- ja verenkiertoelimistön terveys säätelee pitkälti toimintakykyämme, jaksamistamme ja  hyvää oloamme. Siihen liittyen haluaisin kertoa muutaman tärkeän asian aiheesta sydänterveys ja stressi.

Uhkana sydänterveydelle on pitkälti ja yksipuolisesti mainittu veren rasvat, lipidit ja kolesteroli. Sydänterveys -asian edistäminen on keskittynyt kolesterolia alentavien levitteiden ym. tuotteiden ja lääkkeiden suosittelemiseen. Onko sydänterveys näin kohentunut Suomessa?

Sydänterveys ja stressi

Näin on ainakin hetkellisesti saatu välitettyä ajatus, että kolesteroli on vaarallista ja sen laskeminen terveellistä. Miksiköhän äidin rintamaito on hyvin kolesterolipitoista? Onkohan luojalle tullut virhe? Ja jos kolesterolin laskeminen on sitten terveellistä, miksi raskaana oleville sitä ei suositella.

Kukaan ei ole ottanut kantaa, mitä seurauksia kolesterolin laskemisesta on hormonitoiminnallemme, stressinsietokyvyllemme ja sydänkuormittuneisuudelle.

Meidän tulisi nähdä sydän- ja verenkiertoelimistön toiminta systeemisenä, koko kehossa vaikuttavana järjestelmänä, jonka säätely on pitkälti hormonaalinen ja hermostollinen. Tähän säätelyyn vaikuttaa häiritsevästi kiire ja stressi.
 

Sydänterveys ja stressi – tue sydämen kykyä sietää stressiä

Tänä päivänä ehdottomasti suurin sydänterveys -haaste on jatkuva kiire, kroonistunut stressi ja henkinen ylikuormitus. Näihin yhdistettynä paljon keskustelua herättäneet sisäilmaongelmat, homealtistus tai muu monikemikaaliherkkyys kuormittaa kehoamme syvällisesti. Tämä pitkäkestoinen kehon ja mielen ylikuormitus saa aikaan uupumuksen ja alikuntotilan.

On tärkeää muistaa, että terve, vitaalinen keho kestää stressiä, huonoa sisäilmaa, emotionaalista, henkistä ja fyysistä kuormitusta aikansa. Olemme kuitenkin yksilöitä ja kaikki eivät jaksa samalla tavalla. Kaikkien luonne ei ole yhtä voimakas sietämään kehon ja mielen epämukavuutta. Voiko stressinsietoa sitten oppia? Toki, mutta vallitseva lääkkeellinen hoitotapa on puuduttaa tuntemukset lääkkeellisesti.

Toinen vaihtoehto on tukea kehon ja sydämen kykyä sietää stressiä. Se on aktiivinen tapa lähestyä ilmiötä, joka kehossa tapahtuu kuormituksessa ja pitkittyneessä kuormittuneisuudessa. Usein uupuneen diagnosointi tehdään olettamuksella, että henkilö on ”vain” huonokuntoinen eli hänellä on heikko fyysinen suorituskyky. Tämä olettamus tehdään usein erilaisissa ”Kuntoon nyt”, ”Elämäsi dieetti” ym. kuntokuureilla. Henkilö nähdään laiskana, joka tulee saada liikkumaan.

Terveelle ihmiselle, jonka hormonaalinen tasapaino on kunnossa, liikunta oikein annosteltuna ja tehtynä toki onkin lääkettä sydämelle, parantaa yöunta ja on hyvää stressinpoistoa. Mutta miten se vaikuttaa stressaantuneen sydänterveys -asioihin ja miten liikunta tulisi annostella, ollaan uuden tilanteen edessä? Pitkälti kysymys on siitä, miten henkilö tuntee vointinsa ja ymmärtääkö hoitava taho sydänkuormittuneisuuden hoidon perusteet. Varovaisuus on hyvä yleisperiaate.

Korkea veren sokeri kuormittaa sydäntä

Puhutaan hetki sydänkuormittuneisuudesta. Pitkäaikainen ja säännöllinen verensokerin korkea taso muuttaa valtimoiden joustavuutta ja rakennetta. Tämä on niin ravitsemuksellinen asia, kuin myös itsenäisesti stressiin liittyvä. Verisuonen seinämä jäykistyy. Tämä ei näy heti, keho kestää aikansa ja ilmenee vasta ajan myötä kohonneena verenpaineena.

Ravitsemuksellisesti kalan rasvat ja puhdas kalaöljy ovat tutkitusti erinomainen tapa tukea verisuonten joustavuutta, veren hyvää profiilia ja sydän- ja verisuoniterveyttä. Sydänterveyden edistämiseksi ja erityisesti jo sairastuneiden hoidon kannalta kalaöljyn hyödyntäminen lääkkeettömän rinnakkaishoidon myötä on erittäin tehokasta ja turvallista. Myös liikunta ylläpitää ja edistää verisuoniterveyttä.

Sydän kiittää tasaista rytmiä

Sydänlihaksen tasainen, rytminen ja elinvoimainen toiminta on vastaavasti kytköksissä hormonaaliseen järjestelmään. Epätasapainossa oleva kilpirauhas- ja lisämunuaisen hormonien toiminta provosoi sydänkuormittuneisuutta, rytmihäiriöinen ja muiden epätasapainotilojen myötä.

Kuinka monen uupuneen stressinsietohormonin tila tutkitaan? Se ei ole vallitseva hoitokäytäntö. Terveellä sydämellä on kyky mukautua sykkeen vaihteluilla muuttuvaan kuormittuneisuuteen. Vuosien kuormittuneisuus häiritsee tätä säätelyä.

Jos sydänterveys ja stressi kiinnostaa, on tärkeää tietää oman kehon kilpirauhashormonitasot. Samoin elimistömme kyky aikaansaada riittävä hormonaalinen stressinsietokapasiteetti on sydänterveyttä edistävää ja päinvastoin. Riittämätön stressihormonien määrä kehossa suhteessa tarpeeseen kuormittaa sydäntä. Sydäntä ei siis kuormita stressihormoni kortisoli vaan sen puute sekä pitkittynyt epätasapainotila.

Lähes kaikkia ahdistaa ja ottaa pumpusta, jos kehossa kortisolitasot ovat alavireiset pitkään. Samoin alhainen kilpirauhasen T3-hormonin taso samanaikaiseen käänteisen T3-hormonitasoon häiritsee solumetaboliaa eli kehomme perustoimintaa. Käsijarru päällä arki ei oikein toimi, se tuntuu hitaalle, raskaalle, kuormittavalle.

Verenpainepotilaan kaularangan mekaaninen ja hermostollinen tutkimus tärkeää

Sydänkuormittuneisuus ja verenpaineen säätelyn ongelmien syy voi olla myös hermostollista. Erilaiset kallon ja kaularangan alueen traumat ja vammat, kuten kaatumiset ja pään lyöminen kaatuessa, niskan retkahdusvammat peräänajokolareissa kuten whipflash sekä erilaiset välilevyperäiset ongelmat voivat olla yksi syy sydämen rytmin ja verenpaineen epätavallisiin muutoksiin. Näiden asioiden poissulkeminen ja hoitaminen on tärkeää sydämen optimaalisen ja tasaisen toiminnan kannalta.

Kohonneen verenpaineen toteaminen on helppoa, mutta sen hoitaminen ja pysyvän hoitotuloksen saaminen joskus haasteellista. Välilevyperäiset ongelmat voidaan yleensä hoitaa konservatiivisesti esim. hermostollisen hoitoon erikoistuneen osteopaatin tai kiropaktikon kautta. Aina kirurgin puukkoa ei siis välttämättä tarvita.

Manuaalinen terapia, kuten osteopatia vaikuttaa lempeästi ja turvallisesti sydän- ja verenkiertoelimistön säätelyyn autonomisen hermoston kautta. Kliininen kokemus on osoittanut selkeän positiivisen vasteen verenpaineen muutoksissa ennen hoitoa ja hoidon jälkeen.

Osa verenpainepotilaista on saanut vähentää ja osa jopa lopettaa verenpainelääkityksen, sillä osteopaattisessa hoidossa autonomisen hermoston tila on tasapainottunut. Tämä näkyy myös laadukkaampana yöunena. Monialaisen rinnakkaishoidon yhdistäminen lääkkeelliseen hoitoon antaa usein parhaimman tuloksen.

Hyviä vinkkejä sydän- ja verenkiertoelimistön terveyden edistämiseen:

  • rentoudu tietoisesti kerran päivässä
  • nuku riittävästi
  • sauno säännöllisesti, useita kertoja viikossa, rauhassa löylytellen
  • ulkoile luonnossa, raikkaassa ilmassa päivittäin
  • älä tupakoi
  • vältä säännöllistä ulkoilua liikenteen pakokaasun savujen lähettyvillä
  • käytä alkoholia vain maltillisesti
  • turvaa päivittäinen kalanrasvojen saanti
  • turvaa riittävä D-vitamiinin, K2-vitamiinin, Ubikinonin, seleenin ja magnesiumin saanti
  • käytä täysrasvaisia maitotaloustuotteita, raaka-maitojuustoja ja voita
  • vältä keinotekoisia kolesterolia alentavia levitteitä
  • selvitä verensokeritasosi ja sydänkuormittuneisuuden markkerit
  • selvitä kolesteroliaineenvaihduntasi ja kolesterolipartikkelien koko
  • selvitä stressihormonien ja kilpirauhashormonien tasot
  • hoida ja tasapainota autonomista hermostoasi


Lopuksi aiheesta sydänterveys ja stressi

Suosittelen kaikille yli 40-vuotiaille yleistä kardiologin tai fysiologin tekemää sydän- ja verenkiertoelimistön laaja-alaista tutkimusta. Ennaltaehkäisy on parasta sydän- ja verenkiertoelimistön terveyttä edistävää hoitoa. Kun mitataan niin tiedetään millainen on sydänterveys ja miten kannattaa toimia. Keho kertoo kyllä muutoksen.

Jani Somppi
Liikuntafysiologi LitM, Liikunnanohjaaja LO
Osteopaatti D.O.
Amplia Klinikka